Hardloopcoach, marathonbegeleiding


& sportvoedingsadvies


Hardlopen in Haarlem en omgeving




We mogen weer samen sporten! De looptrainingen op DONDERDAG van Lopen als Lifestyle zijn op 14 mei weer gestart. De dinsdagtraining gaat binnenkort ook weer beginnen. Cornona-style uiteraard, dus we blijven op 1,5 meter van elkaar en onze groep heeft maximaal 15 lopers. Heb je verkoudheidsklachten, dan blijf je thuis.   

Samen lopen motiveert!

De juiste voeding voor sporters

Blog

Hardlopen op vakantie. Hoe kies jij je route? Mijn beste tips!

Jaren geleden stond ik in Kopenhagen om 6.00 ‘s ochtends op de stoep voor mijn hotel. Welke kant zou ik eens op lopen? Een route kiezen bleek daar niet zo moeilijk. Half Kopenhagen rent voor dag en dauw door de stad. Gewoon achter de rest aan dus. Langs het water, door parken. Kopenhagen is een van mijn favoriete steden. Ook om hard te lopen. Maar stel je zit midden in een Zweeds bos (zitten wij nog wel eens) of in een agriturismo in Italië in the middle of nowhere. Hoe pak je het dan aan?

Tip 1. Kijk vooraf goed naar de kaart of Google maps. Dan heb je in ieder geval een beeld van de omgeving in je hoofd. Dat helpt bij mij enorm. Vorig jaar liep ik mijn duurloop van 35 km in het Finse Rauma. Vooraf stippelde ik mijn route uit. Niet te ingewikkeld, gewoon een grote ronde over de kleinere asfaltwegen. En voilà, na 35 km kwam ik terug bij mijn hotel. Ik was er nog nooit geweest en startte zelfs nog in het donker. Niet verdwaald.

Tip 2. Vind je het lastig om je op een onbekende bestemming te oriënteren, loop dan gewoon heen en terug over dezelfde weg. De omgeving is toch nieuw voor je, dus wat maakt het uit.

Tip 3. Neem altijd een opgeladen telefoon mee. Voor als je toch verdwaald bent, de verkeerde afslag hebt genomen etc. (Ik ken iemand die midden op de dag, hartje zomer, in Zuid-Frankrijk ging hardlopen, zonder water, zonder telefoon, zonder shirt en zonder dat hij wist hoe de camping eigenlijk heette. Want die had zijn vrouw geregeld. En toen was ie verdwaald. En het is echt een verstandige man, dus het kan de beste overkomen.)

Tip 4. Bij warm weer altijd water meenemen! En een gelletje voor de zekerheid kan nooit kwaad.

Tip 4. Op de website www.afstandmeten.nl en vast ook op Strava, maar daar heb ik nog geen ervaring mee, kan je routes uitstippelen.

Tip 5. Wil je een lange duurloop doen, vraag dan bijvoorbeeld aan je reisgenoot om je ergens af te zetten en ren vanaf daar terug naar je vakantiebestemming. Wij deden dat een keer in Zweden. Manlief bleef met de kinderen bij een meertje en ik begon alvast aan mijn 26 km lange terugreis naar de camping. Halverwege reed hij langs en kon hij gelijk even checken of het nog goed met me ging.

Tip 6. Maak jezelf niet bang en gebruik je gezonde verstand. Er zit echt niet achter elke boom of rots een enge man daar al uren op jou te wachten. Maar ga ook niet in je eentje s’avonds door afgelegen buurten in een grote stad lopen. En kijk uit voor loslopende honden in Zuid Europa. (oké dat is mijn eigen angst) En beren in Canada. Dat is geen grapje!

Tip 7. Ga op verkenning. Dat doe ik vaak. In een kilometer of 10 kan je al een hoop leuke plekken in de omgeving ontdekken. Loop gewoon elke straatje in dat er gezellig uit ziet. Eenmaal terug op de camping/hotel etc, weet jij precies te vertellen waar de beste plekken zijn en kunnen jullie op pad.

Tip 8. De beloning: na je loop direct een duik in het zwembad, een koel meer of de zee. Met kleren en al als je wil. Beter kan het niet!

Foto: Andy Astfalck