Coronaproof Hardlopen


Loopgroep, Hardloopcoach, marathonbegeleiding




Hardlopen in Haarlem en omgeving




Met de nodige aanpassingen mogen we samen sporten!

De looptrainingen op DONDERDAG van Lopen als Lifestyle zijn weer gestart. We houden 1,5 meter afstand, splitsen ons op in kleine groepjes. En Heb je verkoudheidsklachten, dan blijf je uiteraard thuis.   

Samen lopen motiveert!

De juiste voeding voor sporters

Blog

Hoe je van wandelen een betere hardloper wordt

Wandelen, ik hou er van. Als kind vond ik het al niet vervelend. Tegenwoordig vind ik het echt fijn! (net zoals Rummikubben en tuinieren trouwens.Oké, #Bejaard)

Naast dat ik tot rust kom, ontdekte ik deze vakantie nog een andere fijne bijkomstigheid: het draagt bij aan een betere conditie. Ja, duh, dat wist jij natuurlijk al lang. Maar dat ook een fanatiek hardloper (zoals ik (-;) er baat bij heeft, had ik niet verwacht.

Aflopen weken waren wij in het noorden van Zweden. We wandelden daar naar een hut en terug. En nog eens. (Naar een andere hut uiteraard.) In totaal bijna 60 kilometer in vier dagen, met een rugzak van 10 kilo en een bergschoen zonder zool. (Maar dat is weer een ander verhaal.) Op onze ‘rustdag’ deed ik ook nog eens de Valiste Runt, een prachtige trail van 13,5km met 500 hoogtemeters, rustig aan. Ja echt, ik ben zelfs af en toe gestopt voor foto’s. Het was er zo ontzettend mooi.

Maar na die 5 dagen in de Zweedse bergen en een hele lange dag in de auto vond ik het wel weer eens tijd voor een duurloop. Eind oktober loop ik immers de marathon van Frankfurt, die ik heel ambitieus toch echt onder de 3 uur wil lopen, en van al dat gewandel word je niet sneller, leek me.

Inmiddels waren we in Zuid- Zweden aangekomen, waar de wegen lang en glooiend zijn. Perfect. Ik mikte op 18 km rustig, want mijn benen zouden wel zwaar aanvoelen. Nee hoor, niks daarvan. Het werd 21 km op een gemiddelde van 4.35. Ik kon blijven lopen, zo gemakkelijk ging het. Ook de dagen er na liep ik in Kopenhagen twee keer achter elkaar een 14 kilometer voor het ontbijt op meer dan 12 per uur, als vanzelf. Dat wandelen dus. Ik moet het er in houden!

Eenmaal thuis in Haarlem heb ik het internet er nog eens op nageslagen en ja hoor, uit allerlei onderzoeken blijkt dat je van wandelen een betere hardloper kan worden. Zeker als je traint voor een marathon. Je traint je spieren, je balans en je coördinatie. Dit alles op een rustige intensiteit, dus minder kans op blessures. Er zijn zelf marathonlopers die een rustige duurloop vervangen door een flinke wandeling. Ik zie het als een Super Langzame Duurloop, voor mij een perfecte voorbereiding om uitgerust aan mijn schema te beginnen, de Road to Frankfurt.