Coronaproof Hardlopen


Loopgroep, Hardloopcoach, marathonbegeleiding




Hardlopen in Haarlem en omgeving




Met de nodige aanpassingen mogen we samen sporten!

De looptrainingen op DONDERDAG van Lopen als Lifestyle zijn weer gestart. We houden 1,5 meter afstand, splitsen ons op in kleine groepjes. En Heb je verkoudheidsklachten, dan blijf je uiteraard thuis.   

Samen lopen motiveert!

De juiste voeding voor sporters

Blog

Hardlopen op vakantie. Hoe kies je je route? Mijn beste tips!

Ooit stond ik in Kopenhagen om 6.00 ‘s ochtends op de stoep voor mijn hotel. Welke kant zou ik eens op lopen? Een route kiezen bleek daar niet zo moeilijk. Half Kopenhagen rent in alle vroegte door de stad. Gewoon achter de rest aan dus. Langs het water, door de parken. Kopenhagen is een van mijn favoriete steden. Ook om hard te lopen. Maar stel je zit midden in een Zweeds bos (zitten wij nog wel eens) of in een agriturismo in Italië in the middle of nowhere. Hoe pak je het dan aan?

Tip 1. Kijk vooraf goed naar de kaart of Google maps. Dan heb je in ieder geval een beeld van de omgeving in je hoofd. Dat helpt bij mij enorm. Vorig jaar liep ik mijn duurloop van 35 km voor de Boston marathon in het Finse Rauma. Vooraf stippelde ik mijn route uit. Niet te ingewikkeld, gewoon een grote ronde over de kleinere asfaltwegen. En voilà, na 35 km kwam ik terug bij mijn hotel. Ik was er nog nooit geweest en startte zelfs nog in het donker. Niet verdwaald.

Tip 2. Vind je het lastig om je op een onbekende bestemming te oriënteren, loop dan gewoon heen en terug over dezelfde weg. De omgeving is toch nieuw voor je, dus wat maakt het uit.

Tip 3. Neem altijd een opgeladen telefoon mee. Voor als je toch verdwaald bent, de verkeerde afslag hebt genomen etc. (Ik ken iemand die midden op de dag, hartje zomer, in Zuid-Frankrijk ging hardlopen, zonder water, zonder telefoon, zonder shirt en zonder dat hij wist hoe de camping eigenlijk heette. Want die had zijn vrouw geregeld. En toen was ie verdwaald. En het is echt een pientere man, dus het kan iedereen overkomen.)

Tip 4. Bij warm weer altijd water meenemen! En een gelletje voor de zekerheid kan nooit kwaad.

Tip 5. Op de website www.afstandmeten.nl en vast ook op Strava, maar daar heb ik nog geen ervaring mee, kan je ook routes uitstippelen.

Tip 6. Wil je een lange duurloop doen, vraag dan bijvoorbeeld aan je reisgenoot om je ergens af te zetten en ren vanaf daar terug naar je vakantiebestemming. Wij deden dat een keer in Zweden. Manlief bleef met de kinderen bij een meertje en ik begon alvast aan mijn 26 km lange terugreis naar de camping. Halverwege reed hij langs en kon hij gelijk even checken of het nog goed met me ging.

Tip 7. Maak jezelf niet bang en gebruik je gezonde verstand. Er zit écht niet achter elke boom of rots een enge man daar al uren op jou te wachten. Maar ga ook niet in je eentje s’avonds door afgelegen buurten in een grote stad lopen. En kijk uit voor loslopende honden in Zuid Europa. (oké dat is mijn eigen angst) En beren in Canada. Dat is geen grapje!

Tip 8. Ga op verkenning. Dat doe ik vaak. In een kilometer of 10 kan je al een hoop leuke plekken in de omgeving ontdekken. Loop gewoon elke straatje in dat er gezellig uit ziet. Eenmaal terug op de camping/hotel etc, weet jij precies te vertellen waar de beste plekken zijn en kunnen jullie op pad.

Tip 9. De beloning: na je loop direct een duik in het zwembad, een koel meer of de zee. Met kleren en al als je wil. Beter kan het niet!